CSR

CSR a marketing sportowy

Wzrasta poparcie dla marek, które wspierają kluby sportowe. Coraz więcej konsumentów docenia fakt, że firmy wspierają rodzimy sport. To, że cenimy firmy za CSR nie zawsze oznacza, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest realizowana zgodnie z zasadami.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosło poparcie społeczne dla firm, które wspierają polski sport. Coraz więcej Polaków docenia zaangażowanie w promocję sportu, częściej też wybieramy produkty tych marek, które znane są ze społecznej aktywności. 

Czy wspieranie sportu jest jednak działaniem CSR, czy już marketingiem sportowym? Niestety w Polsce nadal istnieje problem ze zrozumieniem działania w ramach społecznej odpowiedzialności. CSR-em nie jest fundowanie obiadów, przekazywanie laptopów do domów dziecka, czy przelewanie pieniędzy na konta klubów sportowych. Żeby działania CSR-owe miały jakikolwiek sens i wyczerpywały definicję, muszą być bezpośrednio związane z podstawową działalnością firmy. To nie wszystko, takie działanie powinno: rozwiązywać konkretny problem „tu i teraz” i mieć przełożenie na przyszłość . Innymi słowy: podejmujemy się realizacji zadania, którego efekty będą widoczne w przyszłości.

Działania CSR stawiają na budowanie relacji i zaufania.

 

Działanie wizerunkowe

Działanie CSR-owe

- przekazanie laptopów do domu dziecka

- przekazanie laptopów do domu dziecka z oprogramowaniem edukacyjnym

- przekazanie środków finansowych dla klubu sportowego

- przekazanie środków finansowych dla klubu sportowego z przeznaczeniem na organizację bezpłatnych zajęć dla dzieci


Jak pomagać?Jednym z największych działań CSR-owych była inicjatywa Orange. Operator uruchomił w małych miejscowościach w całej Polsce 50 sal multimedialnych. W założeniu funkcjonowanie tych pracowni miało wzmocnić kompetencje cyfrowe uczniów pochodzących z małych miejscowości. W pomieszczeniach zaplanowano również, że będą odbywały się działania integrujące lokalną społeczność. 

Wszystko zależy od branży, w jakiej nasza firma funkcjonuje. Firma z branży spożywczej będzie działała np. w obszarze podwyższania kultury rolnej dostawców, firma z branży opakowań będzie szukała rozwiązań w obszarze ekologii, firma farmaceutyczna upowszechniać może wiedzę dotyczącą profilaktyki zdrowotnej.

Bycie firmą odpowiedzialną społecznie to wyzwanie.

Organizowanie kampanii społecznych, podejmowanie dialogu czy prowadzenie działań, które mają rozwiązać konkretny problem to dopiero początek. Marka, która komunikuje, że działa w oparciu o CSR bierze na siebie ogromną odpowiedzialność. Aktywnie i mądrze działa w siedmiu obszarach.

Jeśli firma działa w tych obszarach zgodnie z zasadami CSR i komunikuje to uczciwie, a ludzie z otoczenia (pracownicy, kontrahenci i konsumenci) potwierdzają to, wówczas możemy zacząć mówić, że nasza marka wchodzi na właściwe tory CSR. Wówczas warto się zastanowić nad rozpoczęciem wdrażania normy ISO 26000. To wzmocni naszą markę, bowiem mało która firma w Polsce podjęła się wdrożenia tego certyfikatu – jego posiadanie jest bezcenne.

O tym czym jest ISO26000 dowiecie się więcej niebawem.